Drahobejlova 6/2215,

190 00 Praha 9

+420 266 313 975
sdp-cr@sdp-cr.cz
Do roku 2026 se cestující v Českých Budějovicích svezou 35 novými trolejbusy od výrobce Škoda Group v hodnotě téměř 700 milionů korun. Největší investici v historii Dopravního podniku města České Budějovice, a.s. umožnily úspěšné žádosti o dotace z fondů Evropské unie. Pořízení trolejbusů je součástí plánů na obnovu vozového parku a také na elektrifikaci dalších linek městské hromadné dopravy, z vozidel staršího data výroby proto nahradí kromě trolejbusů i autobusy.
Nákup 35 parciálních trolejbusů umožnilo získání dotací z výzev Integrovaného regionálního operačního programu. Investici tak bude až do výše 70 procent způsobilých výdajů spolufinancovat Evropská unie.
 
„Českobudějovický dopravní podnik má v novodobé historii s trolejbusy vyrobenými Škoda Group už více než 30 let zkušeností, na které v následujících dvou letech naváže novou etapou s modelem 33Tr.  Jedná se o největší investici v historii dopravního podniku,“ zdůrazňuje Slavoj Dolejš, ředitel a předseda představenstva DPMCB. 35 trolejbusů výrobce dodá v průběhu let 2025 a 2026. Celý vozový park DPMCB bude po nasazení nových trolejbusů nízkopodlažní, cestování MHD se tak stane ještě dostupnější osobám se sníženou pohyblivostí. Navíc díky stále dokonalejším technologiím bude jejich provoz i energeticky úspornější. „Příjemněji se tak bude nejen cestovat MHD, ale také žít tam, kde naše vozy jezdí,“ doplňuje Slavoj Dolejš.
 
Trolejbusem už před 115 lety
 
Trolejbusy k českobudějovické městské hromadné dopravě patřily po významnou část její 115leté historie. Cestující vozily hned od roku 1909 do 1. světové války, znovu pak mezi lety 1948 až 1971. Aktuální éru MHD na elektrický pohon zahájil Dopravní podnik města České Budějovice v roce 1991 právě s trolejbusy značky Škoda. Moderní trolejbusy typu 33Tr nahradí zejména vozidla typu 15Tr (pořízení 1990–1991, 2 ks), která provoz v 90. letech zahajovala, a novější 15TrM (pořízení 2002–2003, 7 ks). Vedle zvýšení komfortu cestování, moderních technologií a vyšší flexibility v provozu díky přídavným bateriím je důvodem k výměně vozidel také horší dostupnost náhradních dílů pro vyřazované vozy. Přídavnými bateriemi nebyly vybavovány ještě ani trolejbusy typu 25Tr Irisbus. Nové vozy proto částečně nahradí i tento nejpočetnější typ vozidel (30 ks v provozu), který DPMCB zaváděl do provozu v letech 2005–2012. Vyřazovat se budou i některé starší autobusy, dopravce se totiž chystá pokračovat v elektrifikaci. Aktuálně se počítá s linkou 15.
 
Zásadní význam přídavných baterií v provozu trolejbusů českobudějovickému dopravnímu podniku každodenně potvrzují dosud nejnovější vozy Škoda 27Tr Solaris (pořízení 2016–2018, 15 ks). Oproti starším modelům vozy s bateriemi nezastaví většina obvyklých mimořádností v provozu – poruchy vedení ani nehody, které jednoduše nejde s připojenými sběrači objet. V adekvátní míře si navíc takto vybavené trolejbusy poradí i na úsecích zcela bez trolejí. V roce 2026 už bude mít dopravce takto vybavených 50 vozidel.
 
Foto: Vizualizace předběžné podoby trolejbusu Škoda 33Tr pro České Budějovice

Neváhejte a zeptejte se na cokoliv...