Drahobejlova 6/2215,

190 00 Praha 9

+420 266 313 975
sdp-cr@sdp-cr.cz
Ve čtvrtek 8. 6. byla slavnostně ukončena rekonstrukce Měnírny Západ. V rámci zajištění napájení trakčního vedení se jedná o nejdůležitější objekt Dopravního podniku města Olomouce, protože zde sídlí i elektrodispečink, odkud pracovníci monitorují a vzdáleně regulují všech sedm olomouckých měníren.
 
„Jde o jednu z dalších důležitých investic do tramvajové dopravy v Olomouci. Dokončená rekonstrukce měnírny přináší dopravnímu podniku větší spolehlivost a bezpečnost při zajištění provozu tramvají. Pro město znamená výměna a osazení nové moderní technologie výrazné snížení dopadu zátěže tramvajové dopravy na životní prostředí,“ zdůraznil olomoucký primátor Mgr. Miroslav Žbánek, MPA.
 
V měnírnách dochází k transformaci střídavého napětí přicházejícího z distribuční sítě na stejnosměrné trakční napětí potřebné k provozu tramvají. „Náklady na rekonstrukci budovy, vybavení elektrodispečinku a pořízení nové technologie měnírny byly 57 milionů korun, 85 % uznatelných nákladů investiční akce pokryla evropská dotace v rámci Operačního programu doprava,“ sdělil předseda představenstva DPMO, a.s. Ing. Jaroslav Michalík.
 
Rekonstrukce Měnírny Západ začala v srpnu roku 2021, na konci roku 2022 byl zahájen zkušební provoz a v květnu 2023 byla budova zkolaudována. „První krokem rekonstrukce bylo stěhování elektrodispečinku, ten jsme museli dočasně přesunout do objektu Měnírny Jih v ulici Kavaleristů. Poté byla instalována mobilní měnírna, která po dobu rekonstrukce a výměny technologie na Měnírně Západ zajišťovala napájení trakčního vedení, a to především na tratích ve směru na Novou Ulici, části trati na Neředín a také na úseku trati mezi Náměstím Hrdinů a Tržnicí,“ popsal Jiří Kalabis, mistr údržby PTZ DPMO, a.s.
 
Po dokončení rekonstrukce Měnírny Západ už zbývá dopravnímu podniku zmodernizovat pouze Měnírnu Střed. „V uplynulých letech jsme postupně přistoupili k modernizaci technologie v našich měnírnách, aby byla zajištěna stabilita trakční sítě a také se snížily energetické ztráty. V roce 2022 jsme dokončili výstavbu nové měnírny Fibichova v blízkosti tramvajové smyčky v ulici Jeremenkova, která zajišťuje provoz nejdůležitějšího tramvajového uzlu v přednádraží a současně bude napájet budovanou halu pro odstavy tramvají v Jeremenkově ulici. Aktuálně už zbývá pouze rekonstrukce Měnírny Střed, tam nyní připravujeme projektovou dokumentaci,“ doplnil technický náměstek DPMO, a.s. Mgr. Petr Kocourek, MBA, LL.M.
 
 
Další informace ohledně měníren a tramvajového provozu v Olomouci:
 
  • provoz tramvajové sítě v Olomouci zajišťuje celkem 7 měníren, jsou to Měnírna Fibichova, Měnírna Východ, Měnírna Střed, Měnírna Jih, Měnírna Nové Sady Měnírna Západ a Měnírna Neředín
  • soustava měníren je řízena z elektrodispečinku, který je umístěn v budově Měnírny Západ
  • do měníren přichází z distribuční sítě střídavé napětí 22 kV, v měnírnách dochází k jeho transformaci a usměrnění na stejnosměrné trakční napětí 600 V
  • tramvajová trať v Olomouci má délku přesahující 35,5 kilometrů jednokolejně a je na ní 82 výhybek
  • DPMO má k dispozici celkem 72 tramvají, z toho tři jsou historické
  • tramvaje jsou v Olomouci provozovány na sedmi linkách a v roce 2022 najely 2 300 0000 kilometrů
  • každý měsíc využije tramvaje v Olomouci více než 2 miliony cestujících

Neváhejte a zeptejte se na cokoliv...