
Do Olomouce před Vánocemi dorazila první nová tramvaj z dodávky celkem devíti vozů s evidenčním číslem 125. Po doladění všech potřebných technických náležitostí a provedení zkoušek vyrazí tento vůz první týden v únoru do ostrého provozu. Do konce roku jej potom doplní dalších osm vozů. Většinu nákladů pokryje příspěvek z fondů EU.
Kupní smlouvu na devět plně nízkopodlažních tramvají s oboustranným odbavováním cestujících podepsalo vedení Dopravního podniku města Olomouce (DPMO) v prosinci 2023.
„Tyto vozy primárně potřebujeme na provoz trati na Nové Sady, kde není na konci smyčka na obracení vozů. Tramvaje s oboustranným odbavováním cestujících jsou pro nás ale výhodou i při rekonstrukcích stávajících tratí. Díky nim bylo možné například v nedávné době zachovat částečný tramvajový provoz v centru města při budování mostu na Masarykově třídě,“ informoval Jaroslav Michalík, předseda představenstva DPMO.
Vozy jsou vybaveny klimatizací a USB zásuvkami, nově také automatickým systémem sčítání cestujících nebo vyhřívanými sedačkami, které jsme zatím měli jen v některých vozech Vario a cestující si je chválí,“ doplnil místopředseda představenstva DPMO Pavel Zatloukal.
Tramvaje EVO1/o jsou vybaveny celkem sedmi dveřmi, čtyřmi na pravé straně a třemi na levé straně tramvaje s možností otevření ve směru jízdy pouze na pravé straně.
„Kapacita tramvají EVO1/o je 27 sedících a 85 stojících cestujících. Vozy jsou plně nízkopodlažní, interiér chrání nástřik nanotechnologií proti zápachu a bakteriím a ochranná folie proti vandalismu. Pro zvýšení ochrany zdraví cestujících, je klimatizační a ventilační soustava salonu vozidla vybavena revitalizačním systém, který v salonu vozidla efektivně ničí škodlivé mikroorganismy-bakterie, viry a plísně,“ popsal nové vozy generální ředitel společnosti Pragoimex Vladimír Faltýsek.
Novinkou je moderní antikolizní systém „Antikolizní systém jsme vyvinuli s jasným cílem: minimalizovat náklady na opravy vozidel po nehodách. Tématem je ale i snižování počtů a dopadů kolizí s chodci, které mívají fatální následky. Velkou výhodou systému je jeho univerzálnost – lze jej instalovat na nové i starší tramvaje, bez ohledu na jejich výrobce, což potvrzuje i jeho úspěšné nasazení v Olomouci,“ popisuje Jan Hušák, technický ředitel pro digitalizaci ve Škoda Group.
Tento typ vozu už cestující v Olomouci dobře znají, jedná se o stejné tramvaje, které nyní jezdí s evidenčními čísly 121, 122, 123 a 124. Pořizovací cena devíti vozů je 314,5 miliónů korun a náklady na servis vozů po dobu čtyř let budou 14,7 miliónů korun. 81 % uznatelných nákladů z pořizovací ceny pokryje dotace z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP).
„Moderní tramvaje, které zvyšují pohodlí a bezpečnost cestujících, ještě posílí zájem o čistou a bezemisní městskou dopravu. Podobně jako v jiných evropských městech i v Olomouci pomůžou unijní prostředky zlepšit kvalitu života všech cestujících,“ připomněl Václav Lebeda, tiskový mluvčí Zastoupení Evropské komise v České republice.
Základní specifikace tramvaje EVO 1/O:
-
Hmotnost prázdné tramvaje: 22 tun
-
Počet míst k sezení: 27
-
Počet míst k stání: 85
-
Celková obsaditelnost: 112 cestujících
-
Délka tramvaje: 15,1 metrů
-
Nejvyšší konstrukční rychlost: 70 km/h
-
Antikolizní systém: Výrobce Škoda Digital s.r.o.
-
Ekologická trakční výzbroj: Výrobce ŠKODA ELECTRIC a.s.
-
Kotoučová elektromechanicky ovládaná brzda od firmy DAKO-CZ
-
Vyhřívané sedačky pro cestující
-
Klimatizace a USB zásuvky