Plzeňské městské dopravní podniky zahájily v Plzni testování nového plně elektrického kloubového autobusu Mercedes-Benz eCitaro G. Tento krok je součástí širšího úsilí o přechod k udržitelné městské dopravě a podtrhuje závazek společnosti podporovat ekologické iniciativy na místní i globální úrovni.
Elektrický kloubový autobus Mercedes-Benz eCitaro G vyrazil do testovacího provozu v Plzni. Po nezbytných zkušebních jízdách bez cestujících byl vůz ve čtvrtek 7. listopadu nasazen do provozu na autobusové linky 24 a 30, kde bude jezdit až do konce listopadu.
Testovací fáze provozu má za cíl seznámení s vozidlem i technologií nabíjení. Samotné dobíjení baterie vozidla probíhá ve vozovně přes noc. Cílem je otestovat provozní parametry vozidla, porovnat jeho provoz jak s autobusy, tak s trolejbusy s pomocným bateriovým pohonem, které v dopravním podniku slouží osmým rokem. Plzeň patří mezi průkopníky hromadné elektromobility. Stabilní rozvoj trolejbusového provozu trvá více než 83 let, na počátku minulé dekády se v Plzni testoval hybridní autobus, poté také první rychlonabíjecí elektrobusy, které se až postupem času prosadily v některých dalších městech. Je tak symbolické, že se Plzeň stává testovacím polygonem pro kloubové elektrobusy s bateriemi nové generace, které umožňují postupné plnohodnotné nahrazení stávajících naftových autobusů.
Mercedes-Benz eCitaro G představuje spojení inovací v elektromobilitě a špičkové konstrukce, která zaručuje maximální komfort a výkon pro městskou hromadnou dopravu. Mercedes-Benz eCitaro G je pokračováním úspěšné řady městských autobusů Citaro, které již mnoho let slouží ve veřejné dopravě po celém světě. Nový model eCitaro G je navržen tak, aby splňoval požadavky moderních měst na čistou, tichou a efektivní dopravu s nulovými emisemi.
Kloubový autobus je plně elektrický a díky své délce 18,1 m nabízí vyšší kapacitu pro cestující. Model eCitaro G je schopen přepravit až 145 cestujících, což je ideální pro frekventované městské linky. Zkušební provoz v reálných podmínkách náročného výškového profilu vytížených linek 24 a 30 poskytne klíčové poznatky o výkonnosti, spolehlivosti a účinnosti vozidla, přičemž bude kladen důraz na vyhodnocení specifik místního provozu. Na rušných městských trasách spojujících hlavní dopravní uzly bude zkoumána dynamika a výkonnost autobusu během denního provozu s ohledem na energetickou efektivitu a potřebu nabíjecí infrastruktury.
Spuštění testování elektrobusu eCitaro G je významným krokem směrem k závěrečné fázi elektrifikace městské hromadné dopravy v Plzni, která je již dnes ze 2/3 provozována elektrickými vozidly – tramvajemi a trolejbusy. Nasazení plně elektrických autobusů přináší řadu výhod jak pro cestující, tak pro obyvatele města.
Mercedes-Benz eCitaro G využívá pro baterie modulární konstrukci s možností konfigurace kapacity od 294 kWh až po 688 kWh. Testovaný model eCitaro G se třemi dveřmi je vybaven celkem sedmi bateriemi NMC3 slibujícími 688 kWh energie. Označení NMC3 znamená generaci vysoce výkonných baterií (NMC: Lithium Nickel Manganese Cobalt Oxide), které umožňují dojezd minimálně 220 km na jedno nabití po celou dobu jejich životnosti, a to i v náročných městských podmínkách. Efektivitu provozu dále zvyšuje rekuperační systém, který umožňuje obnovit část energie při brzdění.
Autobus eCitaro G je vybaven dvojicí elektromotorů integrovaných do nápravy ZF AVE 130. Každý motor disponuje výkonem 125 kW, hnané jsou 2 nápravy, což dohromady přináší celkový výkon 2x250 kW a maximální točivý moment 22 000 Nm. Elektromotory jsou přímou součástí hnacích náprav, což zajišťuje plynulý a efektivní přenos energie na kola, minimalizuje ztráty a zlepšuje dynamiku vozidla.
Komfort na palubě odpovídá vysokým standardům značky Mercedes-Benz. Cestující ocení podsvícenou nástupní hranu dveří, což vede k ještě větší bezpečnosti při výměně cestujících na rušných zastávkách. Ke snadnějšímu managmentu nástupu pasažérů slouží dveřní automatika s ECO režimem. Elektronika dohlíží řidiči i na vnější prostor pomocí kamery 270° (ekvivalent kamery 360° pro kloubové vozy) a inovativních elektronických zrcátek MirrorCam. Moderní pracoviště řidiče je vybaveno klimatizovaným sedadlem řidiče ISRI, elektrickou sluneční clonou a systém vyhodnocení hospodárnosti jízdního stylu (EDF).
Nejnovější asistenční systémy společnosti Daimler Buses zajišťují bezpečnost cestujících na palubě i dalších účastníků silničního provozu. Bezpečnostním konceptem s asistenty Sideguard Assist 2, Frontguard Assist a aktivním brzdovým asistentem Preventive Brake Assist 2 chrání Mercedes-Benz zranitelné účastníky silničního provozu a pomáhá tak předcházet nehodám. Vozidlo je také vybaveno systémem stabilizace proti nadměrnému klopení vozu (WNR). K tomu se přidává inovativní systém Traffic Sign Assist. Pomocí GPS a kamer systém průběžně porovnává rychlost vozidla s platnými dopravními předpisy a při překročení povolené rychlosti dává vizuální i zvukovou zpětnou vazbu.
Evropská výrobní síť Daimler Buses disponuje i významným výrobním závodem v Holýšově v Plzeňském kraji. Tento závod hraje klíčovou roli v procesu výroby autobusů Mercedes-Benz, zejména v oblasti produkce karoserií. V Holýšově se vyrábí kompletní karoserie pro různé modely autobusů, včetně řady eCitaro, která je montována následně v dalších evropských závodech.
Výrobní závod v Holýšově je významným zaměstnavatelem v regionu a klíčovým hráčem v automobilovém průmyslu. Závod je známý svou moderní výrobní technologií a vysokými standardy kvality. Kromě karoserií se zde také provádí předmontáž některých komponentů, což umožňuje hladkou integraci do finální produkce autobusů. Tento závod je součástí výrobního řetězce Daimler Buses a globálním dodavatelem pro výrobu autobusů Mercedes-Benz a Setra.