Drahobejlova 6/2215,

190 00 Praha 9

+420 266 313 975
sdp-cr@sdp-cr.cz
V provozovně kovošrotu ve Všemině skončil před několika dny technický život dvou autobusů Dopravní společnosti Zlín – Otrokovice. Podívejme se ve stručném přehledu, co konečnému vyřazení a sešrotování autobusů městské hromadné dopravy předcházelo.
Dvanáctimetrové nízkopodlažní autobusy Irisbus Iveco ev. č. 660 a 671 zakoupila DSZO a zařadila do provozu v říjnu a v listopadu roku 2001. Byly součástí velké dodávky 12 vozů stejného typu. DSZO získala nové autobusy od výrobce Karosa Vysoké Mýto. Prvotním výrobcem karoserie i motoru, zapsaným v technickém průkazu, byly firmy Iveco a Iris.Bus z Francie. Autobusy splňovaly tehdejší emisní normu Euro 3. Cena jednoho autobusu tehdy činila 6,2 milionu korun. Autobusy byly tehdy dodány s bílým lakem karoserie, což byl výhodný podklad pro umísťování celoplošných reklam.
Oba autobusy jezdily téměř v každodenním nasazení na linkách MHD ve Zlíně i Otrokovicích po dobu téměř dvaceti let. První z vozů měl na tachometru 849 159 kilometrů, druhý 837 129 kilometrů. V roce 2004 získaly oba autobusy v lakovně DSZO jednotný žluto-modrý lak, jaký má většina ostatních vozidel MHD ve Zlíně a Otrokovicích.
Autobusy ev. č. 660 a 671 přestaly jezdit na linkách MHD v roce 2021. Došlo nejdříve k jejich dočasnému vyřazení. „Jejich technický stav neumožňoval provoz, a to z důvodu nutné opravy jednotlivých skupin nebo zejména karoserie a nosníků rámů,“ upřesnil vedoucí údržby DSZO Josef Polách. Následovala obhlídka soudním znalcem, zhodnocení technického stavu a ceny. Oprava autobusů by se již nevyplatila.
Poslední důležitou službu lidstvu poskytly vyřazené autobusy letos v dubnu a květnu, kdy se staly ve vozovém depu objektem pro praktický nácvik vyprošťovacích a záchranných prací pro hasiče a policisty.
Autobus ev. č. 671 nakonec odtáhli pracovníci DSZO 26. dubna 2023 do provozovny kovošrotu ve Všemině k ekologické likvidaci. Vůz ev. č. 660 se vydal stejnou cestou 11. května. V oddělení evidence motorových vozidel Magistrátu města Zlína byl proveden zápis o zániku těchto motorových vozidel.
„Klademe velký důraz na to, aby každý autobus nebo trolejbus, který zakoupíme, byl v maximální míře nasazován do provozu po dobu celé své životnosti, aby byl udržován v řádném stavu a aby odvedl pro cestující co největší přepravní výkon, dokud je to ekonomicky efektivní. A jestliže vozidlo doslouží, je dobré, když ještě může posloužit záchranářům a poskytnout některé náhradní díly. Při ekologické likvidaci se pak důležité materiály vrátí znovu do výrobního procesu,“ řekl ředitel DSZO Josef Kocháň.
Z celé řady dvanácti nově zakoupených autobusů z roku 2001 zůstávají v DSZO ještě tři poslední, ev. č. 661, 669 a 670. Nacházejí se již ve stavu dočasného vyřazení a také čekají na ekologickou likvidaci.

Neváhejte a zeptejte se na cokoliv...