Drahobejlova 6/2215,

190 00 Praha 9

+420 266 313 975
sdp-cr@sdp-cr.cz

V pražských tramvajích, metru i autobusech chybí oproti loňskému roku téměř polovina cestujících a dopravní podnik tak přichází o stovky milionů na jízdném. Podle jeho ředitele Petra Witowského je to i proto, že politici varují před MHD. Podle něj zbytečně. V rozhovoru pro Aktuálně.cz mluví i o tom, proč stavba metra D nabírá zpoždění nebo zda je v Praze na spadnutí stávka řidičů MHD.

Jak krize dopravní podnik zasáhla? O kolik jste už přišli peněz?

Údaje ke konci srpna hovoří o meziročním výpadku příjmů 790 milionů korun. Do konce roku počítáme, že se vyšplhá na přibližně 1,2 miliardy. Je to částečně kvůli slabšímu prodeji předplatných kuponů, ale hlavně jednorázového jízdného. Třeba v srpnu se už kupony vrátily zhruba na devadesát procent normálního stavu, ale propad jednorázového jízdného je pořád obrovský.

Přijde vám, že se lidé bojí pražskou MHD jezdit?

Rozhodně. A je to proto, že je někdo neustále straší tím, že je pro ně nebezpečná. Teď jsem někde četl článek "Devět rad, jak se vyhnout koronaviru" a jednou z těch rad bylo, aby se lidé vyhýbali MHD. Co hůř, veřejně to dokonce řekl i ministr zdravotnictví Roman Prymula. Já bych si hrozně přál, aby se tohle nedělo. Lidé se do MHD opravdu bát nastoupit nemusí. Jednak je tam spousta místa a jednak se nikde ve světě neprokázala přímá souvislost mezi cestováním MHD a nákazou koronavirem.

Je rozumné v tomhle nesouhlasit s epidemiologem?

My jsme si s tím dali tu práci a zjišťovali jsme ve světě, jestli existují nějaké prokazatelné studie, že by se někdo nakazil v MHD. Zejména tam, kde už pandemie udeřila silněji než u nás a mají s tím bohaté zkušenosti.

A co jste zjistili?

Když dělali takovou analýzu v Anglii, tak to uzavřeli s tím, že pravděpodobnost, že se nakazíte koronavirem ve voze MHD, je jen jedna ku jedenácti tisícům. A když máte roušku, tak jedna ku dvaceti tisícům. Nikdo netvrdí, že se to nemůže stát. Třeba v Číně vyzkoumali, že riziko nákazy skutečně existuje, když cestujete tamním rychlovlakem. Ale až když jste ve vagonu zavření déle než dvě hodiny. V autobuse musíte dokonce zůstat 2,5 hodiny.

Naproti tomu tady v Praze stráví cestující ve vozech MHD v součtu průměrně třicet minut. Navíc ještě jednou uprostřed přestoupí. Takže v jedné tramvaji nebo autobusu v průměru ujedou asi tak patnáct minut.

Kde se tedy podle vás bere potřeba varovat před MHD?

Nemám pro to vůbec žádné vysvětlení. Zřejmě vyvstává pocit, že je v MHD příliš mnoho lidí na příliš malém prostoru. Což objektivně v ranní špičce je. Ale díky tomu krátkému času, který v hromadné dopravě strávíte, je riziko skutečně malé. Já to samozřejmě nechci zlehčovat. Když přestala platit povinnost nosit roušky, hned jsme říkali, ať je lidé v MHD raději stále nosí. Ve špičce je tam velká koncentrace lidí na malém prostoru a tím, že všichni budou mít roušky, se to riziko, že se nakazí, enormně sníží.

Nejsem epidemiolog, ale řekl bych, že když vejdu do metra, potkám po cestě k vlaku třeba i stovku lidí. A další desítky pak uvnitř v soupravě. Není to riziko už z principu?

Studie z celého světa ukazují, že je to riziko zanedbatelné. Navíc je to v tomhle ohledu v MHD úplně stejné jako v obchodech. Tam je také velká koncentrace lidí a nikdo tam rozestupy u pokladen nedodržuje. Přitom ale neslyšíte epidemiology, že by varovali, ať lidé nechodí nakupovat. Podívejte se třeba na ostrov Manhattan v New Yorku. Ten má největší hustotu linek metra na světě a přitom má z celého New Yorku nejnižší výskyt případů koronaviru.

Takže lidé by se pražské MHD vyhýbat neměli, protože jim tam podle vás nehrozí větší riziko než jinde?

Pokud budou MHD cestovat omezenou dobu a všichni budou mít roušku, tak ne, nehrozí. Lidé se obecně v MHD chovají bezpečně, a když to přeženu, nikdo tam nepije stejným brčkem z jednoho kyblíku. Nejsou důkazy, že by se v MHD nakazila nějaká podstatná část lidí. Německý Institut Roberta Kocha na konci srpna potvrdil, že v Německu bylo jen, 0,2 procenta sledovaných ohnisek nákazy nějak spojeno s hromadnou dopravou. A ve Francii to ze 150 ohnisek nebylo ani jedno.

A v Česku?

Podle nejnovějších údajů Ústavu zdravotnických informací a statistiky z konce letošního září byla veřejná doprava jako pravděpodobné místo nákazy covidem-19 označena pouze u čtyřech pozitivních případů od letošního března do 26. září. Tohle číslo je myslím dostatečně vypovídající o tom, že prostředí MHD je naprosto bezpečné (Tento údaj se vztahuje na pasažéry v dopravě obecně. Řidičů z povolání se za stejné období na pracovišti nakazilo 355. Jde však i o řidiče například v nákladní dopravě, pozn. redakce.).

Celý článek najdete zde.


Neváhejte a zeptejte se na cokoliv...