Bezpečnostní kampaň „Neskákej mi pod kola!“ v těchto dnech vstupuje do čtvrtého ročníku. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) se v ní letos ve spolupráci s BESIPem, PČR, MHMP a ROPIDem zaměří na pravidla bezpečného chování během jízdy v dopravních prostředcích, mezi která patří i povinnost cestujících se držet. Cestující na to bude upozorňovat také nový polep autobusu a tramvaje. Za největší úspěch kampaně za uplynulé dva roky je nulové skóre v počtu smrtelných nehod tramvají s chodci. K žádné smrtelné nehodě naštěstí nedošlo ani během prvního kvartálu letošního roku, i když počet cestujících v dopravních prostředcích roste.
Novým cílem kampaně „Neskákej mi pod kola!“ pro rok 2022 je informování cestujících o povinnosti se za jízdy držet ve všech prostředcích MHD. V některých situacích v běžném provozu je např. autobus občas nucen prudce změnit směr jízdy, nebo brzdit. DPP proto apeluje na cestující, aby dodržovali přepravní řád a v případě nenadálého nutného zabrzdění či mimořádné nehody, si tak nezpůsobili zdravotní úraz v salonu vozů. Příčinou mimořádnosti může být právě i vstup chodce do dráhy autobusu nebo tramvaje.
„V rámci pokračování kampaně jsme nechali nově polepit autobus SOR NB 12 a tramvaj typu T3 s nápadným červeným polepem a v čele s lebkou, který upozorňuje mj. na dodržování přepravního řádu a tím pádem bezpečné cestování v MHD,“ uvedl Josef Voltr, vedoucí odboru Marketing a obchod. Cestující naleznou na autobusu a tramvaji např. následující upozornění: nerespektování výstrahy dveří může způsobit smrt; lehkovážní cestující lehce narazí; držet se vyplatí; neopírej se o dveře; pusť sednout ty, kteří to neustojí; gravitace – dobrý sluha, ale zlý pán; kočárek postav ve směru jízdy, ne příčně.
Během posledních let jsou celkové statistiky ohledně počtu úrazů v jedoucích autobusech spíše klesající, ale stále poměrně vysoké. V roce 2018 DPP eviduje celkem 221 úrazů v jedoucím autobusu, v roce 2019 celkem 257 úrazů, v roce 2020 celkem 196 úrazů a loni 141. Nejrizikovější skupiny, u nichž dochází ke zranění v salonech vozů, jsou zejména: senioři; lidé věnující veškerou pozornost užíváním mobilních telefonů; či matky s kočárky, které se drží pouze kočárku a už ne madla ve voze.
Statistika nehod cestujících v autobusech během jízdy
|
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
01-02/2022 |
Zranění v jedoucím vozidle celkem |
203 |
221 |
257 |
196 |
141 |
20 |
Z toho: |
|
|
|
|
|
|
Rozjezd autobusu |
23 |
22 |
28 |
31 |
13 |
3 |
Brzdění autobusu |
124 |
137 |
159 |
116 |
82 |
12 |
Střet BUSu s jiným vozidlem |
27 |
31 |
31 |
25 |
27 |
1 |
Jiné |
29 |
31 |
39 |
24 |
19 |
4 |
Počet zranění celkem |
271 |
304 |
369 |
240 |
175 |
23 |
Nejčastější příčiny nehod cestujících v autobusech a v tramvajích
- Nedostatečné nebo žádné se držení za jízdy. Bez obav lze využívat celý zádržný systém v salonu vozu. DPP vypracoval s Fyzikálním ústavem akademie věd ČR studii, kdy nebyly zachyceny žádné vzorky viru COVID 19 na zádržných systémech ve vozech. Zádržní systémy jsou navrženy tak, aby každý cestující měl zádržné zařízení dostupné.
- Procházení se vozem za jízdy.
- Nevhodný způsob sezení na sedadlech uvnitř vozu.
- Nejčastější příčinou je i sezení bokem, případně klečení na sedadlech.
Celková statistika srážek tramvají s chodci
|
2022 |
2021 |
2020 |
2019 |
2018 |
2017 |
2016 |
Celkový počet srážek tramvají s chodci |
14 |
40 |
47 |
87 |
105 |
111 |
75 |
Z toho žen |
3 |
16 |
15 |
36 |
39 |
36 |
27 |
Mužů |
9 |
21 |
29 |
46 |
54 |
66 |
44 |
Dětí |
2 |
3 |
3 |
5 |
9 |
9 |
4 |
Lehká zranění |
8 |
24 |
38 |
64 |
64 |
80 |
43 |
Těžká zranění |
4 |
5 |
3 |
4 |
10 |
7 |
11 |
Bez zranění |
2 |
11 |
6 |
16 |
12 |
7 |
7 |
Místo sražení |
|
|
|
|
|
|
|
Na přechodu |
6 |
19 |
24 |
23 |
19 |
24 |
12 |
Mimo přechod |
5 |
17 |
23 |
44 |
37 |
64 |
34 |
V zastávce |
3 |
4 |
10 |
20 |
48 |
22 |
28 |
Občanství |
|
|
|
|
|
|
|
ČR |
9 |
23 |
33 |
55 |
65 |
65 |
43 |
Cizinci |
5 |
10 |
11 |
19 |
30 |
26 |
18 |
Nezjištěno |
|
7 |
3 |
13 |
10 |
20 |
14 |
Úmrtí |
0 |
0 |
0 |
3 |
8 |
3 |
2 |