Drahobejlova 6/2215,

190 00 Praha 9

+420 266 313 975
sdp-cr@sdp-cr.cz

Myslím, že celému Bus Salonu, ale i tomuhle našemu povídání se zatím daří propagovat smysluplnost povolání řidičů. Je ještě něco, na základě čehož byste povolání řidiče váhajícím uchazečům doporučil?

Podle mě je základním předpokladem k tomu, dělat práci s chutí, radostí a dobře, rozhodnutí jít do toho ne kvůli penězům, benefitům, ale primárně proto, že tu práci budu milovat. A ona k tomu vážně příležitosti nabízí. Pokud víte, že vás těší kontakt s lidmi, pokud se budete těšit do práce, tak vám to povolání nabídne mnohem víc, než je na první pohled vidět. Je spousta lidí, řidičů, kteří tenhle přístup nemají, a může to být cítit i na jejich přístupu k řízení, k cestujícím…

…nutno ale říct, že ať už je přístup řidičů jakýkoli, na jejich práci také stojí denně stovky cestujících, kterým jejich práce ulehčuje život.

To jsem tím samozřejmě zpochybnit nechtěl, řidičů je málo a každý, kdo se do toho pustí, zaslouží obdiv. I jim bych ale chtěl doporučit hledat v tom víc než jen to zaměstnání, mít řidičství opravdu jako povolání a poslání. Pak se vám nestane, že jedete a je vám jedno, jestli vezete písek, brambory nebo lidi, a nebudeme si nic nalhávat, stává se to občas asi v každém dopravním podniku. Ta práce umí být přitom krásná, romantická, a to vychází i z té ohromné zodpovědnosti za desítky životů na palubě, která se s ní pojí. Hledat v sobě tohle uvědomění pak podle mě člověku pomůže i v situacích, kdy narazí na cestující nepříjemných nálad nebo nátur. I já jsem takové situace zažil – naštve to, zamrzí to. Když i přes tyhle situace v té hromadné dopravě vidíte to poslání, tu službu pro tisíce cestujících a snad i službu pro budoucnost s klidnější individuální dopravou, která šoférům komplikuje službu. A myslím si, že tenhle přístup se nám daří zdůrazňovat, třeba díl s řidičkami ze Zlína je podle mě vážně nejlepší reklama na povolání řidiče. Pokud si u něj člověk řekne „Přesně takhle spokojený chci být!“, tak ať neváhá a některému z městských dopravců se přihlásí.

Částečně už jste mi odpověděl i na další otázku. Je krom toho přístupu ještě něco, co by se podle vás mělo v MHD zlepšovat?

Co by vážně MHD a jejím řidičům pomohlo, by bylo zklidnění individuální dopravy, které řidičům opravdu moc přeju. Automobilová doprava ovlivňuje tu hromadnou, a to i třeba v ohledech té nálady a přístupu všech zúčastněných. Pokud se snažíte, seč můžete, a přes hustý provoz stejně do zastávky nemůžete přijet včas, zároveň víte, že cestující jsou z vašeho výkonu už předem zklamaní, tak je to prostě frustrující. Stejně jako stát velkou část dne v kolonách.

Až když se zklidní doprava, lidé z prázdných aut přesednou do MHD, mohou začít pomáhat sofistikované nástroje jako dynamicky se propisující příjezdy vozů. To je do té doby, než automobily přestanou vytěžovat centrum, jen taková berlička. Zlepšovat by se tedy mělo hlavně prostředí pro MHD – budovat obchvaty, záchytná parkoviště, která auta z center měst odstředí.

Bez toho můžete mít za volantem jednoho srdcaře vedle druhého a stejně ty časy příjezdů nedodrží. Svíravý pocit jsem měl třeba v Budějovicích, kde hustota dopravy šlapala Praze na paty.

Když jste zmínil Prahu, bude to s natáčením Bus Salonu poprvé, kdy se mezi kolegy opět podíváte? Nebo vás sem tam umluví na kondiční směnu?

Bude to od té doby poprvé. Díky otevření kultury už jsem zase na limitu svých časových možností. A ač mě doprava chytila za srdce, s povděkem jsem se na jeviště vrátil. To je pro mě to správné povolání, které jsem v podstatě dva roky nemohl nikomu předvést. V pražské MHD bych teď znovu začínal, musel si vše připomínat. Navíc z divadla se teď často dostávám až k půlnoci, což s nástupem na ranní směnu v dopravním podniku opravdu není slučitelné. Chystám se sice obnovovat si všechny potřebné náležitosti, ale hrnout se zpět už nebudu.

Těšíte se na pražské natáčení? Zejména, když už kolegové vědí, že do metra vás honit nemají?

Zatím jsem zejména zvědav, jak se se zpracováním takhle obrovské a komplexní sítě dopravy po metropoli tvůrci seriálu poperou. Pokud mám dobré informace, tak každé ráno jen v autobusové dopravě vyjede 900 spojů. Už jenom správně poskládat natáčecí dny bude oříšek.

Každopádně těším se, pražská MHD je jedinečná a její význam nám nesmí uniknout. Lidé i na ni nadávají, ale ať se podívají na hromadnou dopravu v Paříži, Londýně… Ten komfort, který v Praze máme; to, jak nám spoje navazují, že jsou tak četné; ba i ta cena, i když nedávno mírně zvýšená, je něco, co si pozornost rozhodně zaslouží. Měli bychom si toho rozhodně vážit.

Zatím to každopádně vypadá, že tuhle svou cestu v Praze zakončím právě při natáčení Bus Salonu. Netvrdím ale, že to musí být úplný konec, jen se po ukončení té současné sezóny na pořad musíme podívat s odstupem a říct si, jestli jsme schopni naplnit smysluplné pokračování.

Bus Salon teď představuje MHD po stránce historické i té moderní směřující k maximální ekologizaci. Ta je pro dopravní podniky zásadním tématem. Řada lidí se ale v momentech velkých investic do vozového parku se sentimentem upíná ke starším vozům. Ke které skupině patříte vy? Máte radost z nových strojů nebo spíš ze starších raritek, které se do provozu sem tam nasadí?

Uchovávat raritky je podle mě rozhodně povinností dopravních podniků. To, co nám dneska přijde jako nevzhledný, starý autobus do šrotu, by za 20 let například mohl být ceněný historický unikát. Takhle na doraz se likvidovaly třeba i erťáky, na které se teď schází davy na náměstí.

I tohle pojetí má ale samozřejmě svou míru, a tou je právě každodenní provoz. Ekologizovat vozový park je nutnost, vlastně takové vyjádření odpovědnosti vůči obyvatelům a budoucím generacím. Starší vozy by se tak určitě v omezeném množství měly dle možností podniku uchovávat, ale opravdu jako historické památky. Do provozu nyní podle mě patří vozy nové, šetrné. Například elegance elektrobusů mi opravdu imponuje. Budoucnost v tomhle ohledu opravdu vidím.

Opět se ale okruhem dostávám k tomu, že to zlepšení není jen na provozovatelích MHD, ale hlavně na tom, zda omezíme individuální přepravu, že těmhle drahým a šetrným vozům nebudeme jejich snahu o menší zatížení ovzduší kazit. Zejména když vidím, že je ve většině aut řidič sám, je to skličující pohled. Bude to zkrátka ještě dlouhá cesta, než ta velká část populace dobrovolně přistoupí na to, že MHD je tu opravdu proto, aby jim usnadňovala život a zkvalitňovala jejich prostředí pro něj.


Neváhejte a zeptejte se na cokoliv...