Drahobejlova 6/2215,

190 00 Praha 9

+420 266 313 975
sdp-cr@sdp-cr.cz

V sobotu 2. října 2021 proběhly v Plzni oslavy dvojitého dopraváckého jubilea – 80 let trolejbusové dopravy v Plzni a 85 let výroby trolejbusů Škoda. Zlatým hřebem bohatého programu byl křest dvojice nových obsáhlých knih z dílny autorského kolektivu při Společnosti pro veřejnou dopravu, z.s. Populárně-naučné publikace jsou výsledkem bezmála pětileté badatelské činnosti. Chystá i částečný překlad knih do anglického jazyka, který bude dostupný na webových stránkách projektu.  

První z nových titulů je vůbec první monografií zaměřenou na trolejbusy v Plzni a také dosud největší knihou o plzeňské městské dopravě. Kromě historie tohoto dopravního prostředku popisuje publikace také barvitý příběh proměn tváře západočeské metropole, lidských osudů, smělých plánů i pošetilých úvah, starých zákoutí, krásy techniky i poctivé práce. Jak uvádí hlavní autor publikace 80 let Plzeň trolejbusová, Jiří Kohout: „Skládali jsme střípky výpovědí 39 pamětníků, pročetli korespondenci od třicátých let, objevili dosud neznámé diapozitivy. Mnoho hodin jsme bádali v archivech a našli bez nadsázky skryté poklady. Naše kniha představuje příběh o symbióze města s druhem dopravy, jenž je právě tak plzeňský jako zdejší pivo. I trolejbusy mají u nás svou kulturu.“ Výpravná publikace nabídne na 472 stranách celkem 633 fotografií 88 výkresů a plánků, a dalších bezmála 80 obrazových zajímavostí a kreseb.

Čtenáři se mimo jiné dozví, jak jedna pražská umělecká slévárna pomohla zrození trolejbusů v Plzni. Proč jméno otce plzeňských trolejbusů upadlo v zapomnění či proč měl do Starého Plzence jezdit trolejbus na střídavé napětí. Díky unikátnímu slovníčku trolejbusové hantýrky už nebude žádným tajemstvím kde se stálo u klandru, kde byla myšárna, či zdali se mohly se potkat velká a malá Barča.

Druhá z nových knih se zaměřuje na výrobu trolejbusů s okřídleným šípem ve znaku. Kromě popisů jednotlivých typů se autoři zaměřili i na ty, bez kterých by žádné vozy nevznikly – škodováky. Mnoho z nich věnovalo trolejbusům celý svůj profesní život. Jak doplňuje hlavní tvůrce publikace 85 let výroby trolejbusů Škoda, Jiří Šplíchal: „Na cestě historií slavné české značky nás doprovodí vzpomínky zaměstnanců, pohledy do technické dokumentace i dosud neznámé fotografie z blízkých i exotických zemí. Naší pozornosti neunikly ani typy trolejbusů, které se do ulic měst nedostaly. Ať už trolejbusy vznikaly v Plzni, nebo v Ostrově, vždy se staly odrazem technického umu konstruktérů, rozvoje lidského poznání, ale také tichými svědky tehdejší doby a poltického vývoje.“ Na 368 stranách se čtenáři mohou těšit na 496 fotografií, 54 výkresů či kreseb jednotlivých vozidel, a více než 20 dalších vyobrazení.

I tato kniha přináší spoustu zajímavých informací – například, že namísto první Škodovky, Tatrovky a Pragovky mohly v Praze zahajovat provoz trolejbusy z Německa či Anglie. Či který typ škodováckých trolejbusů mohl být dodáván do africké Ghany nebo jakou roli hrál zkušební vzorek trolejbusu T 11 v srpnu 1968 v boji proti okupantům. Odhaleno také bude, který typ trolejbusu mohl rušit vysílání rádia Svobodná Evropa.

Obě knihy jsou vydány v rámci projektu Trolejbusy 2021 při Společnosti pro veřejnou dopravu, z. s. Tvůrci se věnují historii trolejbusů a městské dopravy dlouhodobě, na svém kontě mají mimo jiné mnohaletou publikační činnost a několik realizovaných výstav s tématem MHD. Podrobnosti o činnosti autorského kolektivu i o nových publikací naleznete na webové stránce www.trolejbusy2021.spvd.cz.

 


Neváhejte a zeptejte se na cokoliv...