Drahobejlova 6/2215,

190 00 Praha 9

+420 266 313 975
sdp-cr@sdp-cr.cz

Letní sezóna je na dohled a důkladně se na ni připravují i tramvaje, trolejbusy a autobusy brněnského dopravního podniku. Kromě očisty čalouněných sedadel finišuje i kontrola klimatizačních jednotek. Ty lidem zpříjemňují cestování hromadnou dopravou, když teploty venku vystoupají nad 25 stupňů Celsia.

„Základní očistou prochází tramvaje, trolejbusy i autobusy každý den večer ve vozovnách, od začátku pandemie však se zvýšenou pozorností. Pracovníci podniku nad rámec těchto činností vozy dezinfikují a ozonizují. Cílem je, aby byla MHD pro cestující čistá, bezpečná a lidé se k jejímu využívání bez obav vraceli,“ sdělila primátorka města Brna Markéta Vaňková. Aktuálně brněnskou MHD využívá 80 procent cestujících oproti předcovidové době.

Po příjezdu do vozovny pracovníci vůz každý den vysají, umyjí madla, případně odstraní další viditelné nečistoty. Následně vůz projde dezinfekcí a ozonizací. Ozonizérů má DPMB celkem dvanáct, na každou vozovnu minimálně dva. Z míst, kterých se cestující nejvíce dotýkají, odebírají pověření pracovníci stěry, které pak prověřují přístrojovou analýzou. „Na základě konzultace s Krajskou hygienickou stanicí JMK máme stanovené limity, které bychom v našich podmínkách měli dodržet. V naprosté většině případů je plníme s velkou rezervou. V opačném případě bychom vůz vrátili k přečistění,“ doplňuje generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek.

Čalounění nebo plast? Budoucnost patří kompromisu

Období jarních a letních měsíců se v tramvajových vozovnách nese ve znamení velké očisty čalouněných sedadel. „Jedná se o mokré čištění, proto je nutné teplejší počasí, aby sedačky dobře proschnuly. Nejprve pracovníci čalounění navlhčí, nanesou čistící prostředek, vykartáčují a vodu pak odsají speciálním vysavačem. Nakonec nanesou impregnaci, která zabraňuje ulpívání nečistot,“ vysvětluje vedoucí tramvajových vozoven Tomáš Kadlec. Očistu jedné sedačky zvládnou zkušení pracovníci za pět minut, jeden vůz jim tak zabere podle typu a velikosti dvě až tři hodiny. Při třech vozech za směnu, počtu 325 tramvají a 20 pracovních dnech v měsíci by zabrala jednomu člověku kompletní očista přes pět měsíců. Když nepočítáme náročné odstraňování žvýkaček, případně výměny celých čalounění. Tzv. tepováním projdou od jara do podzimu všechny tramvaje dvakrát až třikrát.

Více než polovina autobusů má klimatizaci

Jaro je i obdobím přípravy klimatizací ve vozech na letní sezónu. Aby ve všech 204 klimatizovaných vozech vše běželo jako na drátcích, musí projít klimatizační jednotky pravidelnou revizí. „O údržbu se z větší části staráme sami, naši pracovníci provedou očistu filtrů a jejich dezinfekci tak, jak ukládá doporučení od výrobce. Tento proces se pak opakuje na podzim,“ vysvětlil vedoucí technického provozu Zdeněk Kašpar. Procento klimatizovaných vozů se každý rok zvyšuje. U autobusů je to 181 z celkových 326 vozů, což je více než polovina. Tramvají s klimatizací v Brně jezdí 13 z 325 a trolejbusů 10 z 133. Všechny nově nakupované vozy už klimatizaci mají, dopravní podnik navíc před dvěma lety investoval 28 milionů korun do pořízení klimatizací i do starších autobusů. Náklady na vybavení jednoho autobusu klimatizací jsou půl milionu korun.

Klimatizace se ve vozech spouští automaticky ve chvíli, kdy venkovní teplota stoupne nad 25 stupňů Celsia.

 

Klimatizace a očista sedadel v číslech:

5 minut trvá tepování jedné čalounění sedačky ve voze MHD

2-3 hodiny trvá vyčištění všech sedaček v jednom voze

2-3krát za rok projde každá sedačka mokrou očistou (tzv. tepováním)

10 žvýkaček na vůz – takový počet musí odhadem úklidoví pracovníci při každém čištění odstranit

204 je počet klimatizovaných vozů MHD

100 % nových vozů, které DPMB nakupuje, je klimatizovaných


Neváhejte a zeptejte se na cokoliv...