Drahobejlova 6/2215,

190 00 Praha 9

+420 266 313 975
sdp-cr@sdp-cr.cz
Prvním městem v Česku, kde budou jezdit tramvaje bez řidičů, by se mohla stát Plzeň. Zástupci města včera podepsali s představiteli několika firem dohodu o spolupráci na tom, aby se v roce 2027 rozjela v Plzni autonomní veřejná doprava - tedy vozy, které budou řízené na dálku.
„Do roku 2027 plánujeme otestovat v Plzni provoz plně autonomní tramvaje,“ prohlásil náměstek primátora Plzně Roman Zarzycký, který je zároveň šéfem představenstva dopravních podniků Plzně. Nejedná se přitom o hudbu budoucnosti. K podobnému kroku přistoupili například v německé Postupimi, kde úspěšně testují robotické tramvaje už od roku 2018. „Na rozdíl od autonomních aut má autopilot v tramvaji mnohem jednodušší práci. Pohybuje se po stále stejné trase, se kterou průběžně komunikuje pomocí senzorů, a nemusí řešit tolik proměnných, které by do řízení vstupovaly. Zkušenosti ze zahraničí potvrzují, že díky omezení lidské chyby je doprava skutečně bezpečnější a plynulejší,“ dodal Roman Zarzycký.
Ve městě má být do šesti let vybudované centrum pro chytrou mobilitu a bude se zde testovat autonomní řízení dopravy. Na projektu se budou kromě města podílet firma INTENS Corporation, Škoda Transportation, O2, Západočeská univerzita a Škoda Digital.
„V Plzni by tak měla vzniknout unikátní živá laboratoř, která bude v reálném prostředí testovat nejrůznější modely chytré dopravy. „Obyvatelé a návštěvníci našeho města se tak jako první v Evropě budou moct setkat s ojedinělým systémem propojujícím chytré tramvaje, křižovatky, zastávky nebo dokonce celou chytrou ulici. Přidat by se měly i vozy integrovaného záchranného systému,“ vysvětluje radní Plzně Vlastimil Gola.
Cestujícím má nový systém zajistit vyšší bezpečnost nebo také kratší intervaly mezi tramvajovými spoji.
Moderní vozy budou vybaveny mnoha senzory, které sledují trať a možné překážky. „Zkušenosti ze zahraničí potvrzují, že díky omezení lidské chyby je doprava skutečně bezpečnější a plynulejší,“ konstatoval Zarzycký.
Do vozů budou nainstalovány jednotky pro speciální komunikaci, kterou úspěšně otestovalo O2. „Řidiče upozorní například na práce na silnici nebo blížící se vozidlo IZS a dokáže zajistit přednostní průjezd frekventovanou křižovatkou,“ říká Martin Volný, jednatel společnosti INTENS Corporation.
O nové tramvaje se má postarat plzeňská Škoda Transportation. „Propojením naší smart tramvaje s inteligentním dopravním systémem města se naplňuje naše vize o řízení a rozvoji městské dopravy. Naše dopravní prostředky se stanou přirozenou součástí chytrých měst budoucnosti,“ uvedl Kamil Mrva ze Škody Transportation.
Plzeň bude v rámci projektu těžit ze skutečnosti, že patří mezi pět českých měst, kde se buduje síť 5G. „Nejrychlejší 5G síť je nyní dostupná na téměř dvou třetinách území Plzně. Její klíčové vlastnosti, jako jsou rychlé stahování a odesílání dat nebo nízká odezva spolu s vysokou bezpečností přenosu dat, jsou nezbytné pro vybudování a funkční provoz infrastruktury, která umožní jednotlivým chytrým prvkům vzájemně komunikovat,“ sdělil Jindřich Fremuth z O2 Czech Republic.
Podstatnou roli v projektu sehraje Západočeská univerzita. V okolí jejího kampusu na Borských polích, kde se už využívají sítě páté generace, vznikne pro testování Chytré tramvaje živý polygon. „Budeme se podílet na vývoji řídicích systémů, senzoriky a odlehčených mechanických konstrukcí,“ řekl rektor ZČU Miroslav Holeček.
Do projektu bude zapojena i městská Správa informačních technologií (SIT). Ta má v současné chvíli k dispozici velice přesnou 3D mapu celého města, kterou dále rozšíří o dynamický model dopravy včetně prediktivních funkcí. „Díky dostupnosti 5G sítí bude možné v reálném čase sbírat a zpracovávat velké množství dat, která umožní poskytovat včasné informace autonomním vozidlům a zajistit jejich bezpečný provoz,“ uvedl ředitel SIT Luděk Šantora.
(MF Dnes, Jaroslav Nedvěd, 25. 5. 2021)

Neváhejte a zeptejte se na cokoliv...