Drahobejlova 6/2215,

190 00 Praha 9

sdp-cr@sdp-cr.cz
Dopravní podnik města České Budějovice v úterý 8. dubna slavnostně převzal prvních 14 nových trolejbusů Škoda 33Tr, které se díky výrazné evropské podpoře stanou součástí městské hromadné dopravy. Novou generaci vozů pro českobudějovickou MHD přivítala i primátorka Dagmar Škodová Parmová a jihočeský hejtman Martin Kuba.
 
Největší investice do MHD v historii města
14 trolejbusů je součástí širší zakázky na celkem 35 moderních trolejbusů Škoda 33Tr za téměř 700 milionů korun. Z toho 396 872 588 Kč pokryjí dotace Evropské unie z výzev Integrovaného regionálního operačního programu (IROP) a Integrovaných teritoriálních investic Českobudějovické aglomerace (ITI). Po dnešním předání prvních 14 vozů budou další minimálně čtyři zařazeny do provozu v září 2025. Kompletní dodávka bude dokončena nejpozději do srpna 2026. „Je skvělé, že České Budějovice využily evropské podpory k tomu, aby se obyvatelům města cestovalo pohodlněji, moderněji a lépe se jim dýchalo,“ vyzdvihl Václav Lebeda ze Zastoupení Evropské komise v ČR.
 
Budoucnost ekologické dopravy v Budějovicích
Nové trolejbusy nahradí starší modely Škoda 15Tr a 15TrM z let 1990–2003. Budějovická městská hromadná doprava tak bude kompletně bezbariérová. "Cestující na vozíku už nebudou muset v jízdních řádech hledat vhodné spoje, každý spoj MHD bude snadno přístupný," uvedl předseda představenstva a ředitel DPMCB Slavoj Dolejš. Snazší bude i plánování nasazení vozidel na spoje.
Po dodání všech 35 nových vozidel bude v Českých Budějovicích jezdit 50 bateriových trolejbusů, tedy přes 80 procent flotily. "Trolejbusy vybavené bateriemi jsou klíčovou součástí naší strategie ekologické a flexibilní dopravy, která zajišťuje komfortní a ekologické cestování," dodal Dolejš.
„Dodání prvních 14 trolejbusů Škoda 33Tr je dalším krokem v modernizaci dopravy v Českých Budějovicích. Nové vozy přinášejí nejen ekologickou a bezbariérovou dopravu, ale díky pokročilým technologiím zvyšují komfort cestujících a efektivitu provozu. Naše více než třicetiletá spolupráce s dopravním podnikem pomáhá městu systematicky rozvíjet udržitelnou a spolehlivou veřejnou dopravu," uvedl Karel Majer, předseda představenstva Škoda Electric ve Škoda Group.
 
Trolejbusy ponesou jména významných osobností i vzpomínku na blízké
Vozidla MHD běžně rozlišují čísla, nově budou dostávat také jména. Většina z nových 14 trolejbusů ponese jména podle zásadních postav v dějinách města, tři z nich pak osobní vzpomínky. Trolejbus Andy vyjede na počest nedávno zesnulého řidiče DPMCB, který se bohužel jízdy s novými trolejbusy Škoda 33Tr nedočkal. Podobný příběh má i trolejbus Vladimír na památku bývalého šéfa trolejbusové vozovny. Na žádost jednoho řidičů pak dopravní podnik pojmenuje jeden z trolejbusů Ondrášek. Připomene jeho syna, velkého trolejbusového fanouška, který podlehl závažné nemoci.
Zařadí se po bok Přemysla (podle zakladatele města), Adalberta (podle významného obchodníka), nebo třeba Marty – s pojmenováním na počest její osobě souhlasila paní Marta Kubišová, která sama z Českých Budějovic pochází, její dědeček navíc u dopravního podniku řídil tramvaj.
„Cestující dostávají do užívání opravdu krásná funkční vozidla, která výrazně zlepší komfort. Jsem patriotka, a proto mám velkou radost, že právě v tomto roce, kdy si naše krásné Budějce připomínají 760 let od svého založení, dostal jeden z trolejbusů jméno Hirzo, což byl první lokátor města. Hromadná doprava se stále modernizuje a věřím, že to lidé ocení,“ řekla primátorka Dagmar Škodová Parmová.
 
Technologie a komfort pro cestující
Trolejbusy Škoda 33Tr jsou moderní kloubová nízkopodlažní vozidla s kapacitou až 115 pasažérů, z nichž 42 si může pohodlně sednout. Jsou plně přístupné pro osoby na vozíku i rodiče s kočárky. Vozidla jsou vybavena trakčními bateriemi s garantovaným dojezdem 12 km, což umožňuje provoz i na trasách bez trolejového vedení. Rekuperace energie přispívá k úspornějšímu provozu.
Vozidla nabízejí moderní technologie, včetně klimatizace, topení a pokročilé diagnostiky s možností vzdáleného přístupu. Jsou rovněž vybavena systémy pro sběr a sdílení dat, včetně moderního odbavovacího systému. O pohon se stará spolehlivý asynchronní motor ŠKODA ELECTRIC a.s. s výkonem 250 kW. Během zimy bude k dispozici automatický systém postřiku troleje proti námraze.
 
Ověřená technologie s budoucností
Vozidla poháněná z trakčního vedení mají už od 19. století v městské hromadné dopravě své místo a i v 21. století stále nabízejí nesporné výhody. „Lokálně bezemisní provoz jsme v našich podmínkách schopni zajistit pouze elektrickými vozidly. Trolejbusy nám poskytují veškeré výhody, co se možné kapacity i dojezdu týče, napojení na trakční síť umožňuje jejich takřka nepřetržitý provoz bez nároků na vybudování nabíjecích míst a plánování dobíjecích přestávek, což jsou stále ještě faktory, které značně limitují zařazení elektrobusů na většinu linek MHD,“ vyzdvihuje Slavoj Dolejš.

Neváhejte a zeptejte se na cokoliv...