pondělí 22. července 2019
Aktuality

DPP dnes zavede do testovacího provozu hybridní autobus Solaris

Praha, 22. července 2019 – Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) bude ode dneška v reálném provozu testovat další hybridní autobus. Tentokrát se jedná o sériové řešení s ukládáním elektrické energie do kondenzátorů namísto obvykle používaných baterií. Dvanáctimetrový nízkopodlažní autobus Solaris Urbino 12 Hybrid poskytla k dvouměsíčnímu ověřovacímu provozu společnost SOLARIS CZECH spol. s r. o. Autobus dostal evidenční číslo 4999 a cestující jej mohou do 22. září vyzkoušet na linkách č. 133, 165, 175, 207 a 213.

 

„Chci, aby DPP byl vlajkovou lodí mezi dopravními podniky v České republice a pokračoval v cestě stát se moderní společností 21. století, která pracuje s nejmodernějšími technologiemi dneška. Je důležité zkoušet a vyhodnocovat, jaké výsledky hybridní autobusy přinesou v pražských ulicích. Vedle toho takovéto systémy mají např. tyto výhody: zvýšení komfortu cestujících, snížení provozních nákladů, emisí a hlukové zátěže,“ říká Adam Scheinherr, náměstek primátora pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.

 

V souladu s nedávno uzavřeným klimatickým závazkem hl. m. Prahy na snižování emisí pokračujeme v testování a přípravě projektů nízkoemisních a bezemisních autobusů,
a to zejména s využitím elektrické trakce. Zavádění elektrobusů, bateriových trolejbusů, ale
i dalších alternativních technologií je však poměrně časově náročné, a to hlavně s ohledem na nutnost budování nabíjecí či plnící infrastruktury a s tím související územní, stavební
a majetkoprávní řízení,
“ říká Jan Barchánek, vedoucí jednotky Provoz Autobusy DPP a doplňuje: „Po otestování a vyhodnocení různých verzí hybridních autobusů ve skutečném provozu v Praze budeme příští rok rozhodovat o jejich možném trvalém nasazení na linky DPP. “

 

Hybridní autobusy v testované konfiguraci sice stále částečně využívají naftový pohon, nemají však žádné limity denního dojezdu a nepotřebují nabíjecí infrastrukturu. Hybridní řešení pohonu významně snižuje spotřebu nafty i produkované emise a zároveň omezuje hlučnost vozidla. Hybridní autobusy tak mohou být logickým mezičlánkem mezi klasickými autobusy
s naftovými motory a připravovanými projekty zcela bezemisních vozidel.

 

Autobus, který bude DPP testovat, používá technologii takzvaného sériového hybridu. Vznětový motor pohání generátor, který zároveň slouží k jeho startování. Kola roztáčí elektromotor napájený právě z generátoru či z trakčních kondenzátorů umístěných na střeše. To znamená, že mezi vznětovým motorem a koly není žádná mechanická vazba. Kondenzátory se dobíjejí při brzdění vozidla nebo spalovacím motorem. Použití kondenzátorů k ukládání energie dovoluje výrobci deklarovat životnost celého hybridního hnacího řetězce na 12 let.

 

Autobus Solaris Urbino 12 Hybrid je dlouhý 12 metrů a má celkovou kapacitu 102 cestujících: 24 sedících a 78 stojících. Technické parametry, uspořádání interiéru i vnější olakování vozidla, odpovídají požadavkům dopravního podniku v belgickém Bruselu, kde byl tento autobus nedávno úspěšně otestován v běžném provozu, obdobně jako v Praze letos na jaře zkoušený kloubový hybrid Volvo.

 

DPP bude testovaný autobus nasazovat z garáže Hostivař na vybrané spoje zejména následujících linek:

  • 133 (Florenc – Sídliště Malešice)
  • 165 (Sídliště Zbraslav – Háje)
  • 175 (Florenc – Háje)
  • 207 (Staroměstská – Ohrada)
  • 213 (Želivského – Nádraží Uhříněves)

Jízdní řády pro jednotlivé dny zájemci naleznou na webových stránkách DPP na dpp.cz.

 

Technický popis vozidla:

  • Výrobce: Solaris Bus & Coach S.A., ul. Obornicka 46, Bolechowo-Osiedle, 62-005 Owińska, Polsko
  • Obchodní označení: Solaris Urbino 12 Hybrid
  • Palivo: motorová nafta
  • Vznětový motor: Cummins ISB4.5E6C21H EURO VI c o objemu: 4500 cm³
  • Maximální výkon: 151 kW/2300 ot./min.
  • Výkon generátoru: 145 kW
  • Výkon elektromotoru: 120 kW (krátkodobě až 170 kW)
  • Celková délka: 12 m
  • Šířka: 2,55 m
  • Výška: 3,1 m
  • Rozvor náprav: 5,9 m
  • Provozní hmotnost: 11 665 kg
  • Největší povolená hmotnost: 19 000 kg
  • Nejvyšší rychlost: 75 km/h
Partneři: BUSportal CS_Dopravak proelektrotechniky.cz